Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 15 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Multikulturní vzdělávání na středních školách
Koshkina, Yuliya
V této práci je podrobně rozebráno téma multikulturního vzdělávání na středních školách a jeho vztah k procesu integrace žáků z cizích zemí. Důraz bude kladen na to, jak lze vzdělávací procesy a aktivity přizpůsobit potřebám žáků různých kultur a jak lze zvýšit úroveň porozumění a tolerance mezi žáky. Další klíčovou otázkou zde popsanou, jsou charakteristiky osobností, které přispívají k úspěšnému procesu integrace mezi žáky různých kultur a jak lze tyto charakteristiky rozvíjet. Dále práce reflektuje, jaké jsou možnosti a limity pro rozvoj integračních schopností a jak lze tyto schopnosti rozvíjet prostřednictvím vzdělávacích aktivit a programů. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. Teoretická část práce se zabývá legislativou, jazykovými a kulturními rozdíly. Rozebírá problematiku nárůstu počtu žáků-cizinců ve školách, podmínky jejich přijatí na středních školách a následujícího procesu výuky. Cílem praktické části bylo zjistit pomoc dat zjištěných z dotazníkového šetření, jak vidí žáci vztahy mezi sebou a žáky-cizinci a naopak, jak vnímají cizinci ostatní žáky. Snahou bylo zjistit, jak se realizuje integrace (inkluze) v praxi v současné střední škole.
Integrace dětí ruské národnosti skrze výtvarnou výchovu
Vorontsova, Galina ; Fremlová, Vendula (vedoucí práce) ; Tsikoliya, Lenka (oponent)
Tato bakalářská práce se věnuje problematice integrace dětí ruské národnosti skrze výtvarnou výchovu. V teoretické části je nejprve popsán terminologický aparát, který s danou tématikou souvisí. Dále se teoretická část věnuje charakteristice žáků s odlišným mateřským jazykem, včetně specifik pedagogické práce s těmito žáky. Pojednává o fenoménu multikulturalismu, inkluzivním vzdělávání a také se věnuje otázce migrace a historii i současné situaci ruské národnostní menšiny v ČR. V didaktické části je pak vymezen potenciál výtvarné výchovy ve vztahu k integraci dětí s odlišným mateřským jazykem. Didaktická část dále obsahuje dva návrhy vyučovacích jednotek, které zahrnují metodiku pro realizaci aktivit a metodický komentář. Návrhy vyučovacích jednotek jsou postaveny na tvorbě dvou současných vizuálních umělců, Evy Koťátkové a Viktora Pivovarova, a mají za cíl sblížit obě kultury.
Přítomnost cílů interkulturního vzdělávání ve zkušenosti dětí z dětského domova
STARÁ, Daniela
Práce se zabývá cíli interkulturního vzdělávání ve zkušenosti dětí z dětského domova, v Boršově nad Vltavou. Teoretická část charakterizuje problematiku multikulturní výchovy a interkulturního vzdělávání. Jsou zde základní pojmy týkající se tohoto tématu. V praktické části je historie dětských domovů a legislativa, která jejich činnost upravuje. Dětský domov Boršov je zde představen blíže, s jeho projekty a funkcí a pedagogický výzkum a jeho metody. Dále jsou zde rozhovory se čtyřmi dětmi z dětského domova v Boršově nad Vltavou. Každé dítě přineslo jiné zkušenosti a poznatky do této práce. Práce se dále věnuje škole a její výchovně vzdělávací funkci, a tomu jak ji naplňuje ve spojení s problematikou multikulturní výchovy a zda vytváří pro děti bezpečné prostředí.
Výzvy integrace žáků-cizinců na 1. stupni ZŠ
Kocianová, Barbora ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Horáčková, Klára (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem začleňování a vzdělávání žáků-cizinců na 1. stupni ZŠ. Shromažďuje a prezentuje odborné poznatky týkající se této problematiky. Zaměřuje se na klasifikaci výzev a problémů spojených s přechodem žáka do školy v cizí zemi a na jejich možná řešení a preventivní opatření. V práci bylo potvrzeno, že učitelky spatřují v přítomnosti žáka-cizince ve třídě přínos, ale zároveň přiznávají obavy z nedostatečné profesní připravenosti a nedostatku materiálů pro práci s žáky-cizinci. Empirická část práce se zabývá třemi případovými studiemi žáků-cizinců. Zaměřuje se na jejich pozorování a rozhovory s jejich třídními učitelkami. Dále se zabývá názory učitelů a výzvami, které učitelé vidí v přítomnosti žáka-cizince ve třídě. Výsledkem práce jsou také ukázky pracovních listů určených pro práci s žáky-cizinci, které navazují na sérii používaných učebnic českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Klíčová slova Integrace, žák-cizinec, žák s odlišným mateřským jazykem, adaptace, interkulturní vzdělávání, inkluze, kulturní odlišnosti, multikulturní výchova, primární škola, mateřský jazyk, výzvy
Uplatnění multikulturní výchovy v mateřské škole
Navrátilová, Jana ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi uplatňování multikulturní výchovy v mateřské škole prostřednictvím etnické hudby. Teoretická část se věnuje objasnění základních pojmů multikulturní výchovy, popisuje osobnostní a interpersonální rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku a možnosti rozvoje spolupráce v dětské skupině. Rovněž se věnuje významu hudby při rozvoji schopnosti přijímání odlišností dětí a lidí. Praktická část analýzou statistických dat a dotazníků pro učitelky mateřských zjišťuje opodstatnění a faktory ovlivňující uplatňování multikulturní výchovy v mateřských školách Moravskoslezského kraje. Dále pak seznamuje s pedagogickým projektem zaměřeným na možnosti využití etnické hudby k rozvíjení spolupráce a přijímání odlišností dětmi.
Kulturní inteligence a její pojetí v rámci výuky cizích jazyků
Erbeková, Dominika ; Klinka, Tomáš (vedoucí práce) ; Suková Vychopňová, Kateřina (oponent)
Cílem práce Kulturní inteligence a její pojetí ve výuce cizích jazyků je představit teoretický koncept kulturní inteligence, který popsali Earley a Ang v roce 2003 a zasadit jej do kontextu výuky cizích jazyků. Práce předkládá přehled výzkumů týkajících se kulturní inteligence a výuky cizích jazyků uskutečněné v posledních třech letech, které jde získat v rámci elektronických zdrojů Knihovny Akademie věd ČR a Univerzity Karlovy. Téma je zpracované ve třech kapitolách - teoretická východiska, koncept kulturní inteligence a pojetí kulturní inteligence v rámci výuky cizích jazyků. Práce slouží především jako úvod do problematiky a inspirace k dalšímu bádání v oblasti kulturní inteligence a výuky cizích jazyků.
Výtvarná tvorba jako možnost interkulturního porozumění
Stránská, Nikola ; Uhl Skřivanová, Věra (vedoucí práce) ; Daniel, Ladislav (oponent)
Diplomová práce je věnována tématu multikulturní výchovy a interkulturního vzdělávání. Cílem diplomové práce je v teoretické části charakterizovat průřezové téma multikulturní výchovy a jeho posun k interkulturnímu vzdělávání. Cílem empirické části je pomocí tematické řady výtvarných úkolů s interkulturními obsahy přispět k interkulturnímu porozumění. V reflektivních bilancích proběhlých výtvarných bloků pak pomocí výzkumné sondy metodou otevřeného kódování nalézt odpovědi na výzkumné otázky. Vlastní autorská tvorba, prezentující výsledné žákovské práce, tvoří součást každého realizovaného výtvarného úkolu.
Výzvy integrace žáků-cizinců na 1. stupni ZŠ
Kocianová, Barbora ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Horáčková, Klára (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem začleňování a vzdělávání žáků-cizinců na 1. stupni ZŠ. Shromažďuje a prezentuje odborné poznatky týkající se této problematiky. Zaměřuje se na klasifikaci výzev a problémů spojených s přechodem žáka do školy v cizí zemi a na jejich možná řešení a preventivní opatření. V práci bylo potvrzeno, že učitelky spatřují v přítomnosti žáka-cizince ve třídě přínos, ale zároveň přiznávají obavy z nedostatečné profesní připravenosti a nedostatku materiálů pro práci s žáky-cizinci. Empirická část práce se zabývá třemi případovými studiemi žáků-cizinců. Zaměřuje se na jejich pozorování a rozhovory s jejich třídními učitelkami. Dále se zabývá názory učitelů a výzvami, které učitelé vidí v přítomnosti žáka-cizince ve třídě. Výsledkem práce jsou také ukázky pracovních listů určených pro práci s žáky-cizinci, které navazují na sérii používaných učebnic českého jazyka na 1. stupni ZŠ. Klíčová slova Integrace, žák-cizinec, žák s odlišným mateřským jazykem, adaptace, interkulturní vzdělávání, inkluze, kulturní odlišnosti, multikulturní výchova, primární škola, mateřský jazyk, výzvy
Uplatnění multikulturní výchovy v mateřské škole
Navrátilová, Jana ; Koťátková, Soňa (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi uplatňování multikulturní výchovy v mateřské škole prostřednictvím etnické hudby. Teoretická část se věnuje objasnění základních pojmů multikulturní výchovy, popisuje osobnostní a interpersonální rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku a možnosti rozvoje spolupráce v dětské skupině. Rovněž se věnuje významu hudby při rozvoji schopnosti přijímání odlišností dětí a lidí. Praktická část analýzou statistických dat a dotazníků pro učitelky mateřských zjišťuje opodstatnění a faktory ovlivňující uplatňování multikulturní výchovy v mateřských školách Moravskoslezského kraje. Dále pak seznamuje s pedagogickým projektem zaměřeným na možnosti využití etnické hudby k rozvíjení spolupráce a přijímání odlišností dětmi.
Rasové předsudky ve vzdělávání
Jarošová, Tereza ; Stará, Jana (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent)
Tato diplomová práce zpracovává téma předsudků a stereotypů ve vzdělávání. V teoretické části se zabývá vznikem a šířením předsudků a stereotypů, praktickými příklady těchto pojmů a také možnými formami prevence ve vzdělávání. Poslední kapitola, navazující na praktickou část, se zabývá rolí učitele jako osobnosti i jako pedagogického pracovníka v práci s těmito jevy. V praktické části, obsahující hloubkové rozhovory, se zaměřuji na konkrétní názory učitelů jako osobností s vlastními zkušenostmi i jako pedagogických pracovníků klíčových pro utváření morálních hodnot žáků. Zabývám se jejich osobními postoji a následnou prací s těmito postoji ve výuce. Klíčová slova: Stereotypy, předsudky, multikulturní výchova, interkulturní výchova, inkluzivní vzdělávání, segregační vzdělávání, učitel.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 15 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.